Frederike Boomars

Online strateeg, UX/UI designer, Visual designer

Een hele mond vol, maar voor mij een vanzelfsprekende combinatie. Ik ontwerp vanuit de inhoud, denk goed en logisch na over een opdracht, een bedrijf en zijn klanten. Ik kies bewust een bepaalde richting en kan keuzes goed beargumenteren. Ik denk altijd vanuit de gebruiker en stel de functie voorop. En als je zó ontwerpt, is strategie, UX, UI en visual design onlosmakelijk verbonden. En juist dáár zit mijn meerwaarde.

Ik ben als strateeg vanaf het begin bij projecten betrokken. Ik bedenk online concepten, leid strategische sessies voor klanten (Empathy map, customer journey, sitemap, Why How What, product statement) en zet het UX-design op.

Elk visual design begint met een style-tile of visueel concept, om vervolgens uit te werken tot webdesign met styleguide. Tijdens de bouw blijf ik graag betrokken. Om de styling te kunnen finetunen, om het product te blijven toetsen aan het doel en de strategie én om waar nodig aanpassingen te doen.

De meeste projecten van het afgelopen jaar, hebben we gescrumd. We gebruiken Trello voor het prioriteren van user stories en de voortgang van alle taken.
Ik heb Illustrator inmiddels volledig ingeruild voor Sketch en maak hierbij gebruik van veel plugins, Craft manager en de makkelijke samenwerking met Invision.

Ik heb recent gewerkt voor onder andere het Nederlands Openluchtmuseum, Windunie, Huis van Schrieken en Nationale Borg Huurgarantie. Momenteel werk ik aan nieuwe projecten voor het Nederlands Openluchtmuseum, Windunie en voor COC International.

Mijn achtergrond

Mijn basis is gelegd met de opleiding grafisch ontwerp aan de HKU, de kunstacademie Utrecht. Daarna heb ik zo’n 6 jaar als grafisch ontwerper bij verschillende ontwerpbureau’s gewerkt. In 2004 ben ik dit als zelfstandige gaan doen. In 2010 heb ik de opleiding Marketingcommunicatie-B bij SRM succesvol afgerond. Daarnaast heb ik verschillende workshops en masterclasses gevolgd in onder andere positionering, design thinking, storytelling en online strategie. De focus is al snel van grafisch ontwerp verschoven naar strategie en van print naar online. Sinds 2016 ben ik in dienst van Occhio webdevelopers.

Over mij

Ik maak de wereld graag een beetje beter.
Ik werk daarom graag voor projecten die iets goeds doen voor de maatschappij. Die problemen oplossen, die educatieve waarde hebben, die kansen bieden aan juist die mensen die het het nodig hebben.

Een ontwerp kan niet zonder inhoud.
Alles begint met de inhoud. Met snappen hoe een organisatie in elkaar zit, met het vaststellen van een probleem, met bedrijfsdoelen, de behoeftes van de gebruiker en waar die twee elkaar vinden. Door goed in de inhoud te duiken, komen ideëen en oplossingen vanzelf.

Ik heb het graag ingewikkeld.
Onmogelijke randvoorwaarden, een ingewikkeld vraagstuk of omvangrijk verhaal: ik vind het heerlijk. Ik hoor graag de details met alle haken en ogen. Dan kunnen we samen kijken hoe we moeilijke dingen makkelijk kunnen maken, hoe we we problemen kunnen oplossen en hoe we uit een bak met informatie de kern kunnen pakken.

Ik zoek naar haalbare oplossingen.
Oplossingen die passen bij een cultuur van een organisatie, die efficiënt zijn en zoveel mogelijk bereiken. Ik ben praktisch,  maak alles graag concreet en simpel, ik kom snel tot de kern. Zodat iedereen zich er wat bij voor kan stellen en het direct wordt begrepen. Geen ingewikkelde concepten, maar een helder verhaal.